Een duurzaam pad start met het opvoeden van onze kinderen.

♥ Een duurzaam pad start met het opvoeden van onze kinderen in hun mindset : de ene studierichting is niet minderwaardig tov de andere ♥

Want wees eens eerlijk …
Hoe diep geworteld ligt de overtuiging in verschillende generaties dat ASO beter is dan BSO?
Hoe vaak adviseren we dat we best zo hoog mogelijk starten om nadien nog te kunnen zakken?
Dat we denken dat de ene mààr elektriciteit doet en de andere economie.

Het is een belemmerende gedachte die ik graag de wereld wil uithelpen want ze in niet correct.
Ze zorgt ervoor dat er een krapte op de arbeidsmarkt ontstaat in technische beroepen.
Ze zorgt ervoor dat onze jongeren meer en meer een muurtje bouwen rond hun zelfbeeld om zichzelf te beschermen.
Dus is het tijd voor actie!

∴  Actie als ouder om mijn kinderen aan te leren dat deze belemmerende overtuiging niet correct is.
BSO is niet minder waardig tov ASO. En soms moet je eens tegen de stroom in durven gaan met anderen om de maatschappelijke kanteling mogelijk te maken. Lees nog even verder … ik deel een moment uit mijn eigen gezin.

∴ En als ondernemer geef ik kansen aan studenten BSO ( op vandaag is dat dan arbeidsmarkt) om hier stage te lopen om dat zelfbeeld op te krikken. Want het gaat vaak niet om wat ze kunnen om door te stromen naar de arbeidsmarkt. Het gaat om het muurtje ter bescherming dat ze rond zich heen hebben gebouwd door negatieve feedback, het gevoel alleen maar te horen wat er fout gaat, het niet zien en erkend te worden in hun inspanningen.

Maar graag neem ik jullie mee in het verhaal van Gerben dat hij met me deelde. Dit was zijn dialoog die mijn hart trof :
Leerling A : ” Mag jij nog wel met me spelen in de speeltijd want ik zak naar BSO”
Gerben : ” Waarom zou ik niet met je mogen spelen? Jij bent goed met je handen en ik in Engels. We hebben elk onze talenten! 🙅‍♂️

Dus laat ons in dit nieuwe schooljaar beginnen met te communiceren over waar we goed in zijn als ouder, leerkracht, stagebegeleider,… en eens af te stappen van de belemmerende gedachte dat we liever ons kind verder zien studeren in de richting economie dan als electricien aan de slag te gaan.

En ik : ik heb toch al eens gevloekt als ik een reserveband moet steken op mijn auto of dien uit te pluizen waarom mijn wasmachine niet meer werkt. Ik ben gewoon niet goed in planlezen, motoriek en werken met de handen. Al een geluk dat ik in ’99 afstudeerde in de richting economie-moderne talen en mijn hoofd het tekort compenseert 😁

P.S. de afbeelding is gegenereerd door AI.

SDG IDG mindset krapteopdearbeidsmarkt

leerlingen secundair onderwijs